6 שלבים לתקשורת אופטימלית עם תינוקות וילדים

מעגל תקשורת בן 6 שלבים
ככלי לתקשורת בריאה ונכונה כבר מרגע לידה!

מה זה מעגל תקשורת?

מעגל תקשורת הוא בעצם הדרך האופטימילית לתקשר
עם תינוקות כבר מהלידה, עם פעוטות, ילדים,
ותכלס, אם תשאלו אותי-
עם כל בן אדם, גם מבוגרים.

הרי מה אנחנו רוצים בבסיס שלנו?
שייראו אותנו, יבינו אותנו,
ידברו איתנו בכבוד מתוך ההבנה הזו,
וזה כבר עושה לנו הרגשה ממש ממש טובה בלב
ומעניק לנו תחושת ביטחון.

הרעיון במעגל תקשורת הוא
1. לשקף לצד השני באינטראקציה
את הצרכים שלו:
בין אם אלו צרכים פיזיולוגיים כמו שינה, רעב, פיפי או קקי,
ובין אם אלו צרכים רגשיים כמו למשל
צורך בקרבה, חיבוק, זמן איכות עם אחד ההורים.

2. "לשיים" (לתת שם) את הצרכים הללו
ובכך ללמד את התינוק שלנו או הפעוט
מה הוא מרגיש, מה המשמעות של מה שהוא מרגיש,
לפתח מודעות לגוף שלו,
ולא פחות חשוב:
לתת לו מענה לצורך בנראות ואהבה
(רואים אותי ואוהבים אותי! אני חשוב!)

הכרת שפת הגוף של התינוק שלך

החלק הכי משמעותי ביישום מעגל תקשורת עם תינוקות,
הוא להסתכל על הילד,

ולזהות את שפת הגוף שלו.

אם את עדיין לא ממש מזהה את שפת הגוף שלו,
אני ממש ממליצה לבצע תצפיות עם רישום,
רצוי ללא חיתול, ולרשום מה קורה אצל התינוק כל 2-3 דקות בערך.

למשל: הכניס יד לפה, שפשף עיניים, הוציא לשון וכו'.
ככל שתלמדי לזהות את שפת הגוף של התינוק ומה המשמעות שלה
(למשל שפשוף עיניים = עייפות, יד לפה = רעב)
יישום מעגל התקשורת איתו יהיה יותר מדויק.

את התצפיות אני ממליצה לבצע בשלוש מועדים שונים:
בוקר, צהריים, ערב, כדי לוודא שהסימנים עקביים.

איך מיישמים מעגל תקשורת?

השלב הראשון: איתור הצורך.

למשל, איתור הצורך בשינה.
אני מאתרת את הצורך פשוט על ידי התבוננות בתינוק שלי,
אם אני מזהה עליו סימני עייפות כמו גבות ורודות,
פיהוק, שפשוף עיניים, הנחת ראש וכו',
הרי שאני מאתרת את הצורך שלו בשינה.
אני רואה עליו שהוא צריך לישון.

השלב השני: שיום הצורך.

פשוט לתת שם למה שאתן רואות
ופשוט לדבר ולתקשר את זה לתינוק שלכן:
"מתוק שלי, אני רואה שאתה עייף, אתה רוצה לישון".
"אני רואה שאת רעבה, נכון מתוקה שלי?"
אפשר וכדאי להוסיף צליל או סימן לכל צורך באופן עקבי,
כדי ללמד את התינוק להביע את עצמו כבר בשלבים המוקדמים.

למשל: "אני רואה שאתה רוצה לישון"
ולשים את היד מתחת לאוזן בתנוחה של הנחת ראש.
או: "אני רואה שאת רוצה לאכול אמ-אמ".

השלב השלישי: מענה על הצורך

אם את רואה שהילד עייף –
אפשרי לו לישון בתנאים הטובים ביותר בשבילו
(אווירה רגועה לפני השינה, הדרגתיות במעבר מעירות לשינה,
ודאי שהוא שבע, יבש ורגוע)

אם הוא רעב – תני לו לאכול:
הנקה, בקבוק, מוצקים, לפי הגיל והזמן ביום.

השלב הרביעי: סיום מתן מענה

אם הצורך היה רעב –
סיום המעגל הוא שובע!

אם הצורך היה שינה –
סיום המעגל הוא התעוררות
(וערנות, אם הילד קם עדיין עייף
כי הוא לא למד עדיין לחבר מחזורי שינה,
נצטרך לעזור לו לחזור לישון שכן
העייפות לא קיבלה מענה).

אם הצורך היה פיפי או קקי –
המענה יהיה התרוקנות.
אם הילד עדיין עם חיתול אז כמובן גם החלפת חיתול.

השלב החמישי: סגירת המעגל 

נגיב לילד שלנו בצורה עניינית
לגבי הצורך שקיבל מענה.
למשל: היית רעב ועכשיו שבעת,
ישנת ועכשיו יהיה לך מלא כוח,
עשית פיפי/קקי עכשיו הבטן רגועה.

השלב השישי והאחרון: חזרה לפעילות!

נחזור עם הילדים שלנו לפעילות שעשינו לפני תחילת המעגל,
במטרה ללמד אותם שאם למשל יש להם פיפי או הם רעבים,
מימוש הצורך לא יגרום להם להפסד כלשהו.
אוכלים וחוזרים לשחק. עושים פיפי וחוזרים לפעילות עם אמא,
ישנים והכל מחכה לנו ולא בורח 🙂

יש לך שאלות לגבי הילד שלך או לגבי מעגל תקשורת?
חייגי אליי ל 052-6578731 או השאירי פרטים ואחזור בהקדם